marți, 12 iunie 2012

Coduri QR: bune practici si esecuri

Codurile QR (de raspuns rapid) sunt o punte intre lumea online si offline. Utilizarea lor este din ce in ce mai comuna, motiv pentru care se impune stabilirea unor ghiduri de buna practica.

Plasarea unui cod QR pe un panou de pe autostrada nu este o idee buna

Cu ajutorul unei aplicatii de scanare, un cod QR poate face o legatura catre continutul tau, oferind o experienta bogata consumatorului. Utilizarea preconizata a acestor coduri este in mediul offline. Cu toate acestea, asta nu inseamna ca nu pot fi folosite cu succes si online. Dar inseamna ca oamenii de marketing trebuie sa ia in considerare daca un cod QR este cel mai bun instrument, daca va aduce un plus consumatorului. Deci cum si cand se folosesc codurile QR?.

Voi trece prin cateva exemple proaste, dar mai intai voi rezuma astfel: gandeste-te inainte la consumator, la UX si nu forta clientul sa scoata telefonul si sa scaneze un cod daca nu ii oferi ceva in schimb. Nu o face pentru ca e "cool". Nu cere publicului tau sa scaneze un cod daca e deja online, sau daca nu va putea oricum. Si niciodata, dar niciodata, nu publica un cod fara CTA (call to action) si value proposition. La ce e bun codul QR daca clientul tau nu stie pentru ce este si ce primeste daca il scaneaza?

Don't make me work for it!


Primul exemplu de "practica proasta": coduri QR pe site.

    Clientul este deja pe site-ul tau si vrei sa-l ghidezi spre o alta pagina. Aici ai doua optiuni: ii ceri sa faca un click pe un link sau sa scoata telefonul, sa deschida o aplicatie si sa scaneze codul pentru a viziona acea pagina (pe un ecran mai mic). De ce ar alege cineva a doua varianta?
    Solutie: Foloseste un link. Sunt mai usor de folosit si functioneaza! Si, sa fim sinceri, codurile QR nu arata prea bine (in timp ce pentru link-uri se poate folosi orice imagine sau text). Daca nu esti convins, cel putin ia in considerare introducerea codului QR (care este o imagine pana la urma), ca link.
    Un caz special ar putea fi utilizarea de coduri QR în filme (pe YouTube, de exemplu). Poate sa para o idee buna pentru a introduce o legatura catre site, dar de ce sa nu introduci un link la descriere? O varianta e si introducerea link-ului ca adnotare.
    Desi pare evident, experienta imi spune ca e necesar sa mentionez ca nu au ce cauta codurile QR in aplicatii de mobil sau mobi-site-uri. Clientii sunt deja pe telefon, cum ar trebui sa scaneze codul de pe ecran? Este o idee proasta.

     

    Vor putea sa il scaneze? 


    Un alt mod in care se abuzeaza de codurile QR este plasarea lor in locuri in care care este putin probabil ca utilizatorul va putea sa le scaneze - pe panourile de pe autostrada, de exemplu.

      Sa ne imaginam un scenariu: clientul tau conduce masina si vede un cod QR pe un panou. Ce trebuie sa faca? Scoate telefonul in graba si il scaneaza? Ei bine, probabil ca nu va apuca.
      Solutie. Nu este o varianta ideala, dar sunt optiuni. In primul rand, nu folosi coduri QR daca nu sunt adecvate. Utilizeaza mai bine un URL simplu de memorat, sau gaseste o modalitate de a motiva consumatorul sa caute site-ul tau mai tarziu.

      De asemenea, evita sa folosesti codurile QR in reclamele TV. Ce utilitate va avea un cod afisat 3-5 secunde pe ecran? Este adevărat, multi folosesc dispozitive mobile in timp ce se uita la TV, dar probabil nu vor avea timp sa-l il scaneze.
      Un ultim lucru: in cazul reclamelor pe print, cat de usor il va putea scana cititorul?. Daca apare intr-o revista, de exemplu, nu trebuie amplasat langa cotor. Pot aparea probleme legate de scanare.

       

      Nu abuza de clienti!


      Am vazut destul de multe coduri QR fara nici un indiciu pentru ce sunt. Este pentru o promotie, duce la un site sau pagina de Facebook? Inteleg ca unii oameni de marketing incearca sa se foloseasca de curiozitatea clientului ca un declansator. Dar o strategie mai buna este de a motiva utilizatorul sa scaneze codul pentru un beneficiu care prezinta interes pentru el. Adauga acel value proposition si un CTA! Daca ce oferi in schimbul scanarii codului QR are valoare pentru client, atunci va functiona mult mai bine decat simpla curiozitate.
      De asemenea, daca utilizatorul stie la ce sa se astepte de la acel cod, există mai putine sanse sa se simta pacalit sau dezamagit (sa aiba o experienta negativa cu brandul tau).

      Si totusi


      Desigur, exista si exceptii. O utilizare creativa a unui cod QR pe un site poate motiva utilizatorul sa-l scaneze. Este vorba despre ceea ce clientul tau primeste in schimbul timpului si efortului depus. Solutia este sa te pui in locul consumatorului si sa te intrebi, sincer, daca tie iti place, daca merita, daca ai o experienta imbogatita sau doar depui un efort mai mare. Scanezi un cod QR si ajungi pe un site neoptimizat pentru mobil sau ramai cu o experienta placuta?


      Pregatesc o lista cu exemple frumoase de utilizare a codurilor QR. Pana atunci, astept pareri si exemple. Mai jos, un preview la lista:


      Ti-a placut articolul?

      Primeste articolele zilnic, prin email!

      Urmareste-ma!

      0 comentarii:

      Comenteaza prin Blogger: